Home
Er kan nog meer bij!

Zoals jullie weten zijn we druk bezig met ons nieuwe huis. Daar komt een mooie trainingsruimte voor de hondenschool bij en dan houden we nog wat ruimte over voor ons wagenpark. Afgelopen week een eerste proef sessie gehouden om te zien of alles past. Eerste conclusie: er kan nog meeeeeer bij!

 


 

 
Voorbereiden tot je vingers er mee ophouden

De afgelopen twee weken had ik vakantie. Nirak werd geopereerd dus we konden niet naar Italie, dus kon ik Hendrik helpen aan het sleutelwerk aan D'n Harrie.

Nou dat heb ik geweten. Op dinsdag kwam ik vol goede moed aan en mocht ik beginnen aan de eerste bouten en moeren. Na 38 jaar mag je verwachten dat er wat vast zit en dat er soms wat meer overtuigingskracht nodig was om de boel los te krijgen. Maar zoveel? Nee, dat had ik niet verwacht. 6 dagen sleutelen verder is het meeste nu wel los. Soms helaas ging dat af en toe ten koste van mijn vingers en armen. Maar ja, dan moet ik zelf maar niet uitschieten. Daarnaast is het chassis inmiddels zwart gemaakt met een flinke berg bitumen spray. Niet als noodzakelijke bescherming maar omdat ik vind dat een zilver kleurig chassis niet staat onder D'n Harrie.

Helaas moet er weer gewerkt worden de komende weken dus zal Hendrik zelf het een en ander moeten doen. Maar ik ga zo veel mogelijk kijken waar ik kan helpen. Niet in de laatste plaats omdat er een serie artikelen aan zit te komen voor het LRCH clubblad en Klassiek en Techniek...

 
Chassis wissel update 1

Gisteren D'n Harrie voor het laatst opgehaald in Luyksgestel, waarschijnlijk is hij klaar tegen de tijd dat de garage in Rijkevoort ook klaar is dus kan hij mooi meteen daar heen.

Vanochtend na de files richting Hendrik gereden, bijna in Eindhoven een BMW aan gort gereden omdat die twee Land Rovers over het hoofd zag. Aan de remmen van D'n Harrie mankeert gelukkig niets!

Eenmaal bij Hendrik aangekomen hebben we alles nog een keer door genomen. In de twee weken tot mijn vakantie gaat Hendrik vast aan de slag met wat las en slijpwerk. Voordeel is dat dat nu nog op het oude chassis kan en het wat minder uit maakt als daar lasspetters op komen of als er een stuk uit moet om een deel wat beter toegankelijk te maken. Natuurlijk is het jammer dat ik daar zelf niet veel aan kan doen. Maar lassen is een kunst die ik (nog) niet onder de knie heb dus dat besteed ik graag uit.

Wel ga ik even kijken of ik af en toe binnen kan vallen om de vorderingen vast te leggen. Met de redactie van het LRCH clubblad heb ik namelijk afgesproken dat ik de werkzaamheden in 4 delen vast ga leggen. 

Wordt vervolgd ;-)

 
Eindelijk: het eerste echt grote project komt er aan!
D'n Harrie gaat een nieuw chassis krijgen. Het oude is redelijk gaar en hangt van laswerk aan elkaar dus het is tijd om een nieuw stukje ijzer er onder te schroeven.

Samen met Hendrik Swane ga ik de komende tijd aan de slag om de onderkant aan te pakken. Het lijstje is vrij uitgebreid maar wat er in ieder geval gaat gebeuren:

  • chassis wissel
  • nieuwe remleidingen
  • nieuwe electra (in ieder geval alles wat door het chassis loopt, misschien van schakelaar tot lamp)
  • nieuwe (parabool) veren
  • aanpakken voetenbakken en schutbord

Verder staan nog wat optionele zaken:
  • verhelpen lekkage (staat eigenlijk in het lijstje hierboven maar zal af hangen van waar de lekkage zit)
  • as revisie incl vervangen swivels
  • vervangen cardans
  • permanente reparatie versnellingspook
  • vervangen alle verlichting
  • nog wat kleine klusjes

Het tweede lijstje kan in principe straks ook in de nieuwe klusruimte (aan huis!) dus dat staat op plan twee.

Oja, alles wordt goed vastgelegd in een aantal artikelen in het clubblad.
 
Je bent nooit te oud om...

Na twee keer met Jules (van Imakluk) het terrein in te zijn geweest was er vanuit het LRCH forum veel vraag naar een vergelijkbare cursus. Dus ik trek mijn grote bek op en en verzamel geinteresseerden, plan een datum, laat iedereen definitief aangeven dat ze mee gaan, werf nog wat deelnemers, rij een aantal keer naar het Imakluk hoofdkwartier, stuur tig mailtjes en krijg uiteindelijk iets meer dan 20 Land Rovers bij elkaar in Veldhoven op de Landsard.

Ons Marie en D'n Harrie zijn er natuurlijk ook bij. Omdat Karin en ik graag samen in de auto zitten zijn ze niet tegelijkertijd in het terrein maar dat mag de pret niet drukken. We rijden even een file in omdat er veel gestopt wordt voor uitleg en dat kost tijd. Maar omdat de dag zo is ingericht dat we ook vrij kunnen rijden komt dat snel goed. Even de vliegende kiep op de quad aangehouden en al snel reden we weer lekker rond met waardevolle begeleiding. Je leert zoveel van kijken naar hoe anderen door het terrein rijden dat het niet eens echt opvalt dat je zelf minder rijdt. 

Er is veel gelachen en veel geleerd. Wij zullen nooit meer vast zitten in het terrein. Volgens Jules zijn we dan de situatie opnieuw aan het verkennen.

Vast of de situatie opnieuw aan het bekijken?

Op basis van de evaluatie na afloopt lijkt er wel een zaadje geplant voor een vervolg.

Wat minstens zo leuk is is dat een aantal mensen zonder Land Rover nu serieus aan het nadenken is over de aanschaf van een Land Rover!

Smaakt naar meer dus....

 
« StartVorige12345VolgendeEinde »

Pagina 2 van 5